Vägkorridorer hämmarOsäkerheten om Sågmyravägens framtid stör byarnas utvecklingLEKSAND
- Vägverket och Länsstyrelsen
måste bestämma sig! Byggnadsnämndens ordförande Aarno Magnusson har
fått nog.Planerna på att någon gång i framtiden göra en ny sträckning
för Sågmyravägen, hindrar byarnas utveckling och expandering menar
han.
Redan på 1930-talet ville de boende i byarna Tibble, Ullvi, Hälla och Romma att vägen till och från Sågmyra skulle dras på annat sätt än genom de trånga bypassagerna. Sedan dess har det då och då poppat upp förslag på hur en ny sträckning skulle kunna gå, både över åkrar och uppe i skogen. Men fast det gått över 70 år sedan första vägkraven så är det långt kvar innan ett eventuellt vägbygge blir av. Två möjliga sträckningar finns kvar sedan senaste utredningen som gjordes 1999; Ut på åkrarna i Romma, förbi Bergbäcken och över älven till Ytteråkerö för anslutning till riksväg 70 mellan Häradsbygden och Insjön. Den andra sträckningen går på höjderna norr om Romma, Hälla och Ullvi och kommer ner mellan Tibble och Ullvi för anslutning till riksvägsavfarten vid Moskogen Inom dessa sträckningar råder det tillsvidare byggförbud. - Visst är det bra med framförhållning, men de här vägkorridorerna ställer till det för oss i Leksand och hämmar byarnas utveckling vilket är mycket allvarligt! säger byggnadsnämndens ordförande Aarno Magnusson (c). - Vi har fått sagt nej till flera personer som vill bygga och flytta hit. Dels för att de undantagna vägkorridorerna är onödigt breda plus att man håller båda förslagen öppna. Det är dags att bestämma sig, menar Magnusson med adress till Länsstyrelsen och Vägverket. - Jag håller absolut med, säger Per Lindroth på Vägverket. - Det är snart tio år sedan vi utredde ärendet och det krävs nu en snabb genomgång för att se vad vi ligger i dag, men det är inte Vägverket ensamt som bestämmer. Det är ett samarbete med kommunen. Och enligt Per Lindroth är det kanske inte en förbifart som är bästa alternativet. - Vi lär oss ständigt nya sätt att förbättra trafiken och genom Bonäs i Orsa har man sedan ett antal år tillbaka en modell där en bil får plats på körbanan och vid möte får man åka ut på den breda vägrenen. - Jag säger inte att det är lösningen för byarna längs Sågmyravägen, bara att det finns andra alternativ i dag. Och även om Vägverket och Leksands kommun är överens, så är det till syvende och sist kommunförbundet Region Dalarna som bestämmer var de regionala vägpengar ska hamna. Anders Ahlgren (c)-kommunalråd i Gagnef är ordförande i Region Dalarna: - Det gäller att komma med på listan för perioden år 2010-2019 och det är det många projekt som slåss om. Man kan ju också hoppas på att andra åtgärder har verkningar för trafiken på Sågmyravägen, till exempel förbifarten vid Amsberg kanske kan avlasta, säger Ahlgren.
|
||||
Uppdaterad 2007-12-18